STATUT FUNDACJI
Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „LEPSZY ŚWIAT”
Tekst Statutu przyjęty w dniu 19.09.2022 roku
Rozdział I
POSTANOWIENA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą: Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „LEPSZY ŚWIAT”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Katarzynę Brandys-Chwastek, zwaną dalej „Fundatorem”, aktem notarialnym sporządzonym przez Notariusza Marię Bochenek w Kancelarii Notarialnej w Skoczowie przy ulicy Mickiewicza 10 A za numerem repetytorium A nr 2278/2010 z dnia 21 lipca 2010 roku, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 z późniejszymi zmianami; w dalszej części: ustawa o fundacjach), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1327 z późniejszymi zmianami; w dalszej części: ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), innych ustaw oraz postanowień niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Cieszyn.
§ 4
§ 5
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych, Fundacja może prowadzić działalność w kraju, jak i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 6
- Fundacja opiera swoją działalność na pracy społecznej. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
- Fundacja może tworzyć filie i koła, przystępować, do stowarzyszeń w charakterze członka wspierającego, tworzyć i przystępować do spółek (w tym nabywać udziały lub akcje) i organizacji gospodarczych, jeśli nie narusza to postanowień niniejszego Statutu lub przepisów prawa.
- Fundacja może zakładać spółdzielnie socjalne, jak również przystępować do istniejących spółdzielni socjalnych.
§ 7
- Fundacja używa pieczęci z napisem: Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „LEPSZY ŚWIAT”.
- Fundacja może używać pieczęci z napisem: Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „LEPSZY ŚWIAT” wraz z zaznaczeniem siedziby, numeru rejestrowego Fundacji, numeru NIP, numeru konta, numeru telefonu, a także ewentualnie znaku graficznego.
§ 8
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale, dyplomy i tytuły honorowe, nagrody i wyróżnienia i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Rozdział II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 9
- Fundacja została powołana w celu społecznie użytecznym i realizuje swoje cele szczególnie poprzez upowszechnianie wśród społeczeństwa zasad zawartych w Światowej Deklaracji Praw Zwierząt ogłoszonej przez UNESCO w Paryżu w dniu 15.10.1978 r. oraz czuwanie nad przestrzeganiem ustawy z dnia 21.08.1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 572 z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 1973 z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 916 z późniejszymi zmianami), a także poprzez działalność charytatywną i edukacyjną w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz wspieranie działań w zakresie ochrony środowiska, a także promocji zdrowia, propagowania i upowszechniania zdrowego stylu życia i żywienia.
- Cele Fundacji:
- Ochrona środowiska.
- Podejmowanie działań na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, a w szczególności:
- działanie na rzecz właściwego i humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami,
- zapobieganie i zwalczanie fizycznego i psychicznego znęcania się nad zwierzętami oraz niewłaściwego obchodzenia z nimi,
- podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie ochrony zwierząt i środowiska naturalnego,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem przepisów i praw w dziedzinie ochrony zwierząt i środowiska, w tym współdziałanie z właściwymi instytucjami w zakresie ich ochrony,
- współdziałanie z właściwymi instytucjami w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw oraz wykroczeń dotyczących praw zwierząt, ochrony przyrody i środowiska,
- działanie w celu zwiększenia wśród społeczeństwa zrozumienia dla praw zwierząt,
- działania w sferze ekologii oraz zachowania, ochrony i odtwarzania dziedzictwa przyrodniczego,
- wspieranie stworzenia wszystkim zwierzętom możliwie jak najlepszych warunków życia i zachowania naturalnych instynktów,
- propagowanie praw, które zabraniają wykorzystywania zwierząt do przeprowadzania eksperymentów sprawiających ból i cierpienie,
- zajmowania czynnej postawy przy zwalczaniu przejawów okrutnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz degradacji środowiska naturalnego.
- Prowadzenie działalności charytatywnej. Dobroczynność.
- Ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz 633 z późniejszymi zmianami), a w szczególności:
- upowszechnianie zdrowego stylu życia i żywienia,
- promowanie wegetarianizmu i weganizmu.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej i naukowej, a w szczególności:
- prowadzenie zajęć z edukacji humanitarnej i ekologii w placówkach oświatowych,
- organizowanie spotkań, zajęć, seminariów, konferencji, odczytów o tematyce zdrowego stylu życia i odżywiania,
- prowadzenie szkoleń i warsztatów,
- organizowanie turnusów i obozów edukacyjnych.
- Działalność oświatowa.
- Organizowanie i wspieranie działań wolontariatu.
- Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa.
- Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub ubóstwem.
- Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
- Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
- Działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.
- Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
- Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie.
- Udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
- Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
- Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
- Rewitalizacja.
- Pomoc społeczna.
- Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w powyższych punktach.
Rozdział III
MISJA FUNDACJI
§ 10
- Fundacja realizuje misję poprzez:
- utrzymywanie i prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt,
- utrzymywanie i prowadzenie hoteli dla bezdomnych zwierząt,
- utrzymywanie i prowadzenie domów tymczasowych - miejsc czasowego pobytu zwierząt bezdomnych,
- zmniejszanie populacji zwierząt poprzez sterylizację i kastrację,
- podejmowanie interwencji w sprawach bezdomnych lub porzuconych zwierząt, poprzez zapewnienia im miejsca w Fundacji,
- współpracę ze schroniskami dla zwierząt, Towarzystwem Opieki Nad Zwierzętami, fundacjami, stowarzyszeniami i wszystkimi innymi organizacjami zajmującymi się sprawami zwierząt oraz karmicielami i opiekunami bezdomnych zwierząt,
- współpracę z organami samorządowymi w zakresie przestrzegania i realizacji ustaw oraz przepisów dotyczących zwierząt, występowanie z inicjatywami w zakresie wydawania przepisów lokalnych dotyczących praw zwierząt, oraz współuczestniczenie w tworzeniu aktów prawnych z tym związanych,
- współpracę z organami samorządowymi w zakresie przestrzegania i realizacji ustaw oraz przepisów dotyczących ochrony przyrody i środowiska, występowanie z inicjatywami w zakresie wydawania przepisów lokalnych dotyczących ich ochrony, oraz współuczestniczenie w tworzeniu aktów prawnych z tym związanych,
- prowadzenie działalności propagandowej i wydawniczej w zakresie ochrony zwierząt i ekologii,
- współpracę ze szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi,
- pomoc przy organizowaniu schronisk i przytulisk dla zwierząt,
- kontakty i współpracę z zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami o tym samym lub podobnym profilu działania,
- prowadzenie akcji propagandowych za pośrednictwem mediów, publikatorów, imprez oraz wydawnictw własnych,
- organizowanie szkoleń dla inspektorów i wolontariuszy,
- podejmowanie działań zapobiegawczych w zakresie ochrony zwierząt, przyrody i środowiska,
- zajmowanie czynnej postawy wobec przejawów okrutnego traktowania zwierząt,
- współdziałanie z właściwymi organami państwowymi w zakresie ścigania winnych okrucieństwa wobec zwierząt oraz w inny sposób łamiącymi ustawę o ich ochronie,
- współdziałanie z właściwymi organami państwowymi w zakresie ścigania osób łamiących przepisy ustaw o ochronie przyrody i środowiska,
- występowanie z inicjatywą do odpowiednich władz państwowych w sprawie wydawania przepisów dotyczących ochrony i opieki nad zwierzętami,
- występowanie z inicjatywą do odpowiednich władz państwowych w sprawie wydawania przepisów dotyczących ochrony przyrody i środowiska,
- popieranie prac naukowych z zakresu ochrony i opieki nad zwierzętami oraz ochrony przyrody i środowiska naturalnego,
- prowadzenie edukacji humanitarnej i ekologicznej, warsztatów, spotkań, zajęć, prelekcji, konferencji we wszystkich typach szkół i przedszkoli oraz dla innych organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, urzędów samorządowych i państwowych, a także dla osób prywatnych,
- prowadzenie, propagowanie i wspieranie akcji związanych z ochroną środowiska, ekologią, ochroną roślin i zwierząt,
- organizowanie imprez charytatywnych,
- upowszechnianie wśród społeczeństwa zdrowego stylu życia i żywienia,
- organizowanie spotkań, zajęć, prelekcji, seminariów, odczytów o tematyce zdrowego stylu życia i odżywiania, w tym propagowanie wegetarianizmu i weganizmu,
- organizowanie turnusów i obozów edukacyjnych,
- organizowanie wieców, pikiet, demonstracji, protestów i marszów, zgodnych z obowiązującym prawem,
- organizowanie tematycznych konkursów plastycznych, literackich i muzycznych dla dorosłych i młodzieży,
- organizowanie imprez, koncertów, festiwali, wystaw, happeningów, aukcji,
- redagowanie petycji, zbieranie podpisów pod nimi i przekazywanie ich właściwym organom państwowym, organizacjom i firmom,
- tworzenie miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; tworzenie miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub ubóstwem (cel statutowy w postaci działania na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej realizowany jest w szczególności przez zatrudnianie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, ubóstwem lub wykluczeniem zawodowym),
- podejmowanie działań innych niż wymienione w powyższych punktach, służących celom statutowym.
- Pomoc społeczna ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Zakres i zasady realizowania przez Fundację celu statutowego w postaci pomocy społecznej regulować mogą regulaminy przyjęte przez Zarząd. Zarząd w drodze regulaminu dotyczącego udzielania pomocy społecznej określa w szczególności rodzaje świadczeń realizowanych w ramach pomocy społecznej, kryteria przyznawania pomocy, formy udzielania pomocy.
§ 11
- Działalność statutowa Fundacji jest działalnością pożytku publicznego i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna i działalność odpłatna.
- Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatną, o której mowa w §10 niniejszego Statutu, w zakresie:
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z)
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z)
- działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z)
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z)
- działalność weterynaryjna (PKD 75.00.Z)
- działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 94.99.Z)
- pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 96.09.Z)
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B)
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z)
- wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (PKD 77.29.Z)
- wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 77.39.Z)
- działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.2)
- Fundacja realizuje odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B)
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z)
- działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 94.99.Z)
- działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.2)
§ 12
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
Rozdział IV
MAJĄTEK, DOCHODY
I OGRANICZENIA W DYSPONOWANIU MAJĄTKIEM
§ 13
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 500 zł (pięćset) złotych wymieniony w akcie notarialnym ustanowienia Fundacji oraz dochody, nieruchomości, rzeczy ruchome, wartości materialne, prawne i środki uzyskane w toku jej działania.
§ 14
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 15
Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, datków, spadków i zapisów osób prawnych i fizycznych,
- środków pochodzących z 1% podatku,
- subwencji i dotacji jednostek samorządowych oraz innych osób prawnych,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
- dochodów z praw majątkowych, lokat kapitałowych, odsetek bankowych, dywidend z zysków z akcji i udziałów w spółkach, itd.
- dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- dochodów z działalności gospodarczej
§ 16
Dochody z subwencji, dotacji, darowizn, datków, spadków i zapisów oraz działalności gospodarczej mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 17
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Prezes składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny majątku spadkowego znacznie przewyższa długi spadkowe.
- Fundacja ma prawo posiadania, nabywania i zbywania majątku ruchomego i nieruchomego, praw rzeczowych, otwierania kont bankowych.
- Majątek Fundacji przeznaczony jest do realizacji celów statutowych Fundacji.
- Zysk Fundacji rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami nie może być dzielony pomiędzy pracowników, osoby zatrudnione na innej podstawie niż umowa o pracę, kadrę zarządzającą, członków organów, czy Fundatora. Zysk przeznacza się na realizację zadań z zakresu pożytku publicznego, w tym: wzmocnienie potencjału Fundacji jako kapitał niepodzielny oraz w określonej części na reintegrację zawodową i społeczną lub na działalność pożytku publicznego prowadzoną na rzecz społeczności lokalnej, w której działa Fundacja, z poszanowaniem wymogów wynikających z przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 18
- Członkowie Zarządu Fundacji mogą pełnić swoje funkcje w oparciu o umowę o pracę lub inne umowy, lub wyłącznie na podstawie powołania. Członkowie Zarządu mogą zawierać z Fundacją umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne, dotyczące zadań innych niż zadania związane z pełnieniem funkcji członka Zarządu.
- W umowie pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu, przy czynnościach prawnych dotyczących członka Zarządu, w sporze z członkiem Zarządu, Fundację reprezentuje Rada Fundacji (Fundację reprezentuje jeden z członków Rady Fundacji wskazany w uchwale tego organu).
- Wynagrodzenie dla osób obsługujących działalność Fundacji określa Prezes Zarządu Fundacji, z zastrzeżeniem § 28 pkt 6 Statutu.
- Wynagrodzenie wszystkich pracowników Fundacji lub osób zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę, w tym kadry zarządzającej, są ograniczone limitami, tj. nie mogą przekraczać wartości, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 19
- Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny, dotacji lub subwencji (jednorazowej lub łącznej) w wysokości co najmniej 500 (pięćset) złotych lub - gdy są to osoby zagraniczne - równowartości 500 (pięćset) EURO uzyskują tytuł sponsora Fundacji, jeśli wyrażą takie życzenie.
- Tytuł sponsora Fundacji ma charakter osobisty.
§ 20
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie bankowym Fundacji.
- Zabronione jest:
- udzielenie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do Fundatora, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi Fundator, członkowie organów, pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- dokonywanie zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundator, członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- przyjmowanie płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10.000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji (w przypadku, gdy zmiana przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu skutkować będzie obniżeniem wysokości kwoty wskazanej powyżej, której osiągnięcie skutkować będzie uznaniem fundacji za instytucje obowiązane, zakaz przyjmowania lub dokonywania płatności w gotówce dotyczyć będzie wartości równej lub przekraczającej równowartość tak zmodyfikowanej kwoty).
- Zakazy objęte ust. 3 pkt 1-4 powyżej Fundacja stosuje również w relacji do osób prawnych organizacyjnie powiązanych z Fundacją oraz wszelkich osób zatrudnionych w Fundacji. Przez osoby zatrudnione należy rozumieć osoby świadczące pracę na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego, umowy o pracę nakładczą lub umowy cywilnoprawnej lub osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niebędące pracodawcami świadczące na rzecz Fundacji usługi przez nieprzerwany okres co najmniej 3 miesięcy.
- Rok obrotowy Fundacji pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Rozdział V
PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ FUNDACJĘ
§ 21
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą zgodną z obowiązującymi przepisami i niniejszym Statutem w następującym zakresie:
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z)
- sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach (PKD 47.89.Z)
- pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z)
- działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 94.99.Z)
- pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 96.09.Z)
- działalność weterynaryjna (PKD 75.00.Z)
- restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD 56.10.A)
- ruchome placówki gastronomiczne (PKD 56.10.B)
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z)
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z)
- działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z)
- działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z)
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z)
- działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z)
- wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (PKD 77.29.Z)
- wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 77.39.Z)
- transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z)
- przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKD 56.21.Z).
- działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30. Z).
- Działalność gospodarcza Fundacji nie może pokrywać się z działalnością odpłatną.
- Dochód z działalności gospodarczej Fundacji jest w całości przeznaczony na realizację jej celów statutowych.
- W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.
Rozdział VI
ORGANY FUNDACJI I ICH ORGANIZACJA
§ 22
Organami Fundacji są Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji.
a. Zarząd
§ 23
- Zarząd Fundacji składa się z od 1 (jednego) do 3 (trzech) członków, w tym Prezesa Zarządu – oraz w zależności od liczby członków Zarządu – również Członków Zarządu. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
- Fundator pełni funkcję Prezesa Zarządu.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą odwołania przez Radę Fundacji, za wyjątkiem § 23 ust. 2, bądź rezygnacji lub śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie członka Zarządu następuje w razie:
- podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonanie funkcji członka Zarządu,
- choroby, ułomności lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
- niewykonywania obowiązków członka przez okres dłuższy niż 1 rok,
- nienależytego wykonywania funkcji członka Zarządu,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu lub przepisów prawa powszechnie obowiązującego stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu,
- innych istotnych przyczyn uniemożliwiających należyte sprawowanie funkcji członka Zarządu.
- Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą prowadzić lub uczestniczyć w prowadzeniu interesów pozostających w konflikcie z interesami Fundacji.
- Członkowie Zarządu Fundacji powoływani są na czas nieokreślony.
§ 24
- Prezes Zarządu:
- zarządza majątkiem Fundacji,
- sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
- ponosi odpowiedzialność za realizację celów statutowych Fundacji,
- przyjmuje subwencje, dotacje, darowizny, datki i zapisy oraz składa oświadczenia o przyjęciu spadku.
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji oraz opracowuje projekty rocznych i wieloletnich programów działalności Fundacji oraz projekty preliminarzy wydatków Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub wyznaczony Członek Zarządu przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu są obecni, żaden z członków Zarządu nie wnosi sprzeciwu wobec odbycia posiedzenia ani co do spraw objętych porządkiem obrad.
- Zarząd może podjąć uchwałę poza posiedzeniem – w formie pisemnej. Uchwała w formie pisemnej jest podjęta, jeżeli na taką formę głosowania wyrazili zgodę wszyscy członkowie Zarządu, treść uchwały została przedstawiona wszystkim członkom Zarządu, każdy z członków Zarządu zaakceptował uchwałę przez złożenie podpisu pod jej tekstem.”
§ 25
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach, z wyjątkiem majątkowych, składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
- Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu Fundacji składa jednoosobowo Prezes Zarządu.
b. Rada Fundacji
§ 26
- Nadzór i kontrolę nad Fundacją sprawuje Rada Fundacji.
- Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, nadzorczych, stanowiących i kontrolnych.
- Rada jest organem samodzielnym i w swoich działaniach niezależnym od Zarządu.
- Członkowie Rady Fundacji powoływani są na czas nieokreślony.
- Członkiem Rady Fundacji nie może być:
- członek Zarządu,
- osoba pozostająca z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, małżeństwa lub podległości służbowej, w tym z tytułu zatrudnienia, lub pozostająca z nim we wspólnym pożyciu
- likwidator, kierownik placówki, przedstawicielstwa Fundacji oraz zatrudniony w Fundacji główny księgowy, radca prawny lub adwokat oraz inny pracownik podległy bezpośrednio członkowi Zarządu Fundacji,
- osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- W skład Rady Fundacji wchodzi od 2 (dwóch) do 3 (trzech) członków dających rękojmię prawidłowego pełnienia swoich funkcji.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą prowadzić lub uczestniczyć w prowadzeniu interesów pozostających w konflikcie z interesami Fundacji.
- Członkom Rady Fundacji nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów.
- Posiedzenia Rady może zwołać każdy z członków Rady przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- Posiedzenie może się odbyć bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Rady są obecni, żaden z członków Rady nie wnosi sprzeciwu wobec odbycia posiedzenia ani co do spraw objętych porządkiem obrad.
- Rada może podejmować uchwały także poza posiedzeniami – w formie pisemnej. Uchwała w formie pisemnej jest podjęta, jeżeli na taką formę głosowania wyrazili zgodę wszyscy członkowie Rady, treść uchwały została przedstawiona wszystkim członkom Rady, a za uchwałą wypowiedzieli się wszyscy członkowie Rady przez złożenie podpisów pod tekstem uchwały.
§ 27
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje z chwilą odwołania przez Radę Fundacji, śmierci lub pisemnej rezygnacji. Pisemna rezygnacja członka Rady Fundacji jest skuteczna z chwilą doręczenia na adres Fundacji.
- Odwołanie członka Rady Fundacji następuje w szczególności w przypadku:
- nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Fundacji,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków Rady poniżej 2 (dwóch) członków, uzupełnienie składu Rady następuje na podstawie pisemnego oświadczenia pozostałego w jej składzie członka Rady.
- W przypadku, gdy uzupełnienie składu Rady lub powołanie członka (członków) Rady nie będzie możliwe na podstawie powyższych ustępów, Fundator uprawniony jest do powołania członka lub członków Rady w celu wypełnienia przez Radę wymogu dotyczącego jej minimalnego składu. W przypadku wygaśnięcia mandatu wszystkich członków Rady, nowych członków Rady powołuje Fundator.
§ 28
Do wyłącznej kompetencji Rady Fundacji należy:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, za wyjątkiem § 23 ust.2 Statutu,
- uchwalenie regulaminu określającego tryb pracy Zarządu i podział czynności pomiędzy członków Zarządu,
- zatwierdzanie programów działania Fundacji,
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji, podejmowanie uchwał w sprawie przeznaczenia nadwyżki bilansowej lub sposobu pokrycia straty,
- kontrola pracy członków Zarządu,
- ustalanie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu, z uwzględnieniem limitów wynikających z niniejszego Statutu,
- reprezentacja Fundacji w umowach i sporach z członkami Zarządu, zgodnie z § 18 ust. 2 Statutu,
- wykonywanie innych czynności wskazanych w niniejszym Statucie.
PARTYCYPACJA ZATRUDNIONYCH W ZARZĄDZANIU
(DEMOKRATYCZNE ZARZĄDZANIE)
§ 29
- Fundacja jest zarządzana na zasadach demokratycznych.
- Zarząd jest obowiązany co najmniej raz w roku, nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego, przeprowadzić spotkanie konsultacyjne z osobami zatrudnionymi w Fundacji, dotyczące informacji o działalności i sytuacji ekonomicznej Fundacji oraz przewidywanych w tym zakresie kierunkach zmian.
- Wnioski ze spotkania konsultacyjnego przedstawione przez osoby zatrudnione podlegają dyskusji na zebraniu Zarządu. Zarząd jest obowiązany przedstawić zatrudnionym informację o wykorzystaniu tych wniosków.
- Szczegółowe warunki i tryb przekazywania informacji, o których mowa w ust. 2 oraz przeprowadzania konsultacji z osobami zatrudnionymi określa regulamin przyjęty przez Zarząd.
- Fundacja może posiadać organ konsultacyjno-doradczy, w skład którego wchodzą wszystkie osoby zatrudnione w Fundacji. Uchwałę o powołaniu organu konsultacyjno-doradczego podejmuje Zarząd.
- W przypadku, gdy liczba osób, o których mowa w ust. 5 powyżej, przekracza 10, organ konsultacyjno-doradczy może składać się z przedstawicieli tych osób w liczbie nie mniejszej niż 3.
- Do kompetencji organu konsultacyjno-doradczego należy w szczególności:
- zapoznawanie się nie rzadziej niż raz w roku z wynikami działalności przedsiębiorstwa społecznego oraz wyrażanie opinii w tym zakresie,
- opiniowanie regulaminu pracy lub zasad organizacji pracy ustalanych przez przedsiębiorstwo społeczne oraz proponowanych zmian w tym zakresie,
- opiniowanie planowanych działań przedsiębiorstwa społecznego, w tym na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej,
- wydawanie opinii nt. strategii działalności Fundacji jako przedsiębiorstwa społecznego, sytuacji ekonomicznej i planowanych w tym zakresie kierunkach zmian,
- wyrażanie opinii w innych sprawach przekazanych do zaopiniowania przez Zarząd.
- Szczegółowe zasady działania organu konsultacyjno-doradczego, w tym dotyczące organizacji jego spotkań, może określić regulamin przyjęty przez Zarząd.
- W przypadku powołania organu konsultacyjno-doradczego, Zarząd nie jest zobligowany do przeprowadzania konsultacji, o których mowa w ust. 2 powyżej.
- W Fundacji mogą zostać wdrożone uchwałą Zarządu dodatkowe procedury realizujące zasadę partycypacji osób zatrudnionych w zarządzaniu.
- W przypadku, gdy Fundacja nie ubiega się o nadanie statusu przedsiębiorstwa społecznego lub nie posiada statusu przedsiębiorstwa społecznego, Zarząd nie jest zobligowany do zapewnienie partycypacji zatrudnionych w zarządzaniu.
§ 30
- W przypadku niemożności wykonywania przez Fundatora funkcji Prezesa Zarządu lub śmierci Fundatora:
- postanowienie § 23 ust. 2 Statutu nie ma zastosowania,
- Funkcję Prezesa Zarządu obejmuje Członek Zarządu (w przypadku Zarządu 2-osobowego pozostały w jego składzie Członek Zarządu; w przypadku Zarządu 3-osobowego Członek Zarządu wskazany w uchwale Zarządu),
- uprawnienia Fundatora określone § 27 ust. 5 wykonuje Zarząd.
- W przypadku rezygnacji Fundatora z funkcji Prezesa Zarządu, Fundator uprawniony jest do wskazania (powołania) nowego Prezesa Zarządu. Do osoby wskazanej zgodnie ze zdaniem 1 niniejszego ustępu, § 23 ust. 2 Statutu nie ma zastosowania.
Rozdział VIII
ZMIANA STATUTU
§ 31
- Zmiana Statutu nie może dotyczyć zmian celów Fundacji, poza rozszerzeniem celów Fundacji.
- Decyzje w sprawach zmiany Statutu podejmuje Fundator.
Rozdział IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
- Fundacja może dla osiągnięcia swoich celów połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby się zmienić cel Fundacji.
- Decyzję o połączeniu podejmuje Fundator.
§ 33
- Fundacja ulega likwidacji, jeżeli zostały osiągnięte cele, dla których została powołana lub wobec wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator.
- O likwidacji Fundacji Fundator zawiadamia właściwego ministra.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Fundacji Fundator określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Fundacji i wyznacza likwidatora.
- Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
- zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
- wezwanie wierzycieli Fundacji, w trybie ogłoszeń prasowych, do zgłoszenia swych wierzytelności w terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia,
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
- sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
- ściągnięcie wierzytelności i spieniężenie majątku Fundacji,
- przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli,
- zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Fundacji nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o fundacjach.
- Majątek Fundacji, pozostały po jej likwidacji przekazany zostanie w częściach równych na rzecz: Fundacji prowadzących działalność na rzecz ratowania zwierząt bezdomnych.
§ 34
Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§ 35
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez Sąd Rejestrowy.
Własnoręczny podpis Fundatora
Fundator
Katarzyna Brandys